Onderzoek het kind in jezelf

En, hebben jullie het kind in jezelf kunnen ontdekken? Ik heb in ieder geval een aantal mooie herinneringen van jullie mogen ontvangen. Herinneringen van vroeger zoals ‘toen we met het gezin op vakantie waren’ en ‘terug naar de tijd dat mama thuis klaar zat met thee en koekje toen ik uit school kwam’. Dank jullie wel voor het delen van jullie verhalen over vroeger. Dus nu heb je een stukje kind van jezelf ontdekt. Kunnen we daarmee zeggen dat iedereen een kind in zichzelf heeft?

In de tijd toen ik werkzaam was bij de klantenservice, heb ik als trainer aardig wat mensen mogen trainen. Het leukste vond ik naast het aanleren van kennis, vooral mooi om te zien wat er gebeurde met mensen door ze in een klas omgeving te zetten. Ik zag vaak het kind in ieder naar boven komen. Er staat toch iemand voor de groep informatie uit te leggen. En je wordt geacht te luisteren, opdrachten te doen en samen te werken. Zelf heb ik dat gevoel ook als ik in training zit. Voel me dan soms net weer terug in de klas als basisschoolkind. Dat stelde ik me dan ook voor bij mijn deelnemers.

Maar hoe komt dit dan? Het is onderzocht dat door mensen in groepsverband te zetten, er altijd een groepsproces plaatsvindt. Hoogleraar onderwijspsychologie B. Tuckman omschrijft in zijn basismodel 5 stadia van groepsontwikkeling:

  1. Forming: mensen in een groep nemen een afwachtende, verkennende houding aan.
  2. Storming: er wordt een positie ingenomen, dit kan discussies opleveren.
  3. Norming: expliciete of impliciete regels worden vastgesteld binnen de groep.
  4. Perfoming: er ontstaat een gemeenschappelijk doel.
  5. Adjourning: het proces wordt afgesloten, de groep valt weer uiteen.

Het model geeft inzicht in de ontwikkeling van een groep in de tijd. Het doorlopen van alle fasen is in vaste volgorde noodzakelijk om uit te groeien tot een optimaal functionerende groep. Dit betekent dat een groep nooit goed zal presteren zolang ze geen gezamenlijke conflicten hebben doorgemaakt en geen gedragsnormen hebben vastgesteld. Deze stadia worden niet altijd strikt na elkaar doorlopen. Sterker nog, veel groepen blijven halverwege steken. Ze ontwikkelen dan gedragsregels en afspraken die contraproductief zijn. In de beginfasen hebben sociaal-emotionele taken de overhand, in de laatste fasen de meer taakgerichte taken.
(Bron: wij-leren.nl/groepsdynamica)

Met deze achtergrond en de vraag ‘Kunnen we daarmee zeggen dat iedereen een kind in zichzelf heeft?’ Ga eens op onderzoek uit in je omgeving. Je kunt daarbij de volgende vragen stellen:

  • Hoe stel jij je op in een groep?
  • Hoe stelt een ander zich op?
  • Kun je achterhalen in welk stadia de groep zit?
  • Welke positie heb je binnen de groep en welke heeft de ander?
  • Wat zie je gebeuren?
  • Herken je jezelf nu terug als het kind van toen?
  • Is er gelijkenis of reageer/handel je nu anders?

Kijk eens objectief op je werk en bij een groep mensen of je deze theorie herkent. Je hoeft er verder niets van te vinden. Het is puur om bevindingen te observeren. In de volgende blog zal ik verder gaan over de waarde van je bevindingen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *